Henri Cartier-Bresson på Fotografiska

Henri Cartier-Bresson
Utställningen The Man, the Image & the World pågår mellan 8 mars – 26 maj 2013 på Fotografiska i Stockholm.
Henri Cartier-Bresson är en av de stora dokumentärfotografer och filmare under 1900-talet. Alltid enkel utrustning, Leica 50 mm objektiv, svart-vit film för det mesta. Han har också verkat som dokumentärfilmare.

Jag strövade på gatorna dagen lång, på helspänn och redo att slå ned på rov, fast besluten att ”fånga” livet – att bevara livet i livs- ögonblicket. Framför allt åstundade jag att inom ramen för ett enda fotografi fånga in hela essensen av en situation som höll på att rullas upp inför mina ögon.
- Henri Cartier-Bresson

The Man, the Image & the World är en mycket omfattande retrospektiv utställning om Henri Cartier-Bressons konstnärskap – fler än 250 verk, varav några aldrig tidigare visade, sällsynta fotografier från alla perioder av skapande i Cartier-Bressons liv och en stor samling klassiska fotografier.

Läs här vad Svenska Dagbladet skriver om utställningen

1947 grundade Henri Cartier-Bresson den ansedda bildbyrån Magnum Photos tillsammans med fotografer som Robert Capa, David ”Chim” Seymour, George Rodger och Bill Vandivert. Magnums fotografer har bevakat de flesta av de gångna decenniernas historiska händelser och tagit många av de mest framträdande bilderna. För Henri Cartier-Bresson var fotografi ett sätt att berätta historier om livet. Han var på plats i Spanien under inbördeskriget, i Tyskland när dörrarna öppnades till koncentrationslägren, i Kina då Kuomintang föll och Mao tågade in i Peking, och han upplevde de radikala vänster- vindarna under studentrevolten i Paris 1968.

Henri Cartier-Bresson hade en näst intill kuslig förmåga att med sin Leica fånga ögonblick ur livet. Han myntade begreppet ”det avgörande ögonblicket” – konsten att med perfekt tajmning, på exakt rätt bråkdel av en sekund, trycka ned slutaren. ”Kameran är för mig ett skissblock”, skrev Cartier-Bresson, ”ett intuitionens och spontanitetens verktyg. För att det ska bli meningsfullt måste man vara engagerad i det man betraktar genom sökaren. Detta kräver koncentration, disciplin, lyhördhet och viss känsla för geometri”. Henri Cartier-Bresson beskar exempelvis inte sina bilder, istället komponerade han dem i sökaren.

I den retrospektiva utställningen på Fotografiska visas bilder från alla perioder av skapande i Henri Cartier-Bressons liv. Från 30-talets konstnärliga och avantgardistiska bilder, till fotojournalistiken och porträttfotografin, där vi bland andra möter Alberto Giacometti, Simone de Beauvoir och Truman Capote.

Utställningen är curerad av Robert Delpire och producerad i samarbete med Magnum Photos och Fondation Henri Cartier-Bresson.