Mediateknik AB

I vår serie presentationer av FSFs sponsorer, har turen nu kommit till Mediateknik AB och dess grundare, eldsjälen Anders Johansson. Anders är ingen nykomling i FSF-sammanhang, han stöttade redan för flera år sedan GoKinema i Göteborg som drevs av bland andra Michael Kaare Petersen, FSF, och Anders hjälpte så sent som i februari 2017 till att förverkliga FSFs Panasonic-workshop på Filmhuset i Stockholm.

 

 

Så, en strålande höstdag i slutet av oktober beger sig undertecknad till Mediatekniks lokaler på Storängsvägen 21A i närheten av Gärdet i Stockholm. Anders tar emot i dörren och efter en kort promenad uppför en trappa och genom Mediatekniks showroom, sätter vi oss i företagets lunchrum för en pratstund. Jag kommenterar att Mediateknik är beläget bra nära den svenska film-och video-branschens epicentrum, och det visar sig inte bero på någon slump utan är resultatet av en avsiktlig strävan.

Utställningsytan i MTs lokaler. Notera souvenirsamlingen av mikrofonskydd från allehanda medieföretag.

”Mediateknik har legat i Storängsbotten de senaste sex och ett halvt åren” inleder Anders, och fortsätter ”när jag startade upp verksamheten så låg vi i Täby, i Arninge industriområde.
Men det kändes som att det fanns ett motstånd, som att försäljningen inte riktigt ville ta fart, så jag fattade ett beslut att vi måste flytta in till staden, vara med i matchen och vara mer centralt belägna. När vi väl bestämt oss så var det järnet eller ingenting som gällde, det var oerhört viktigt att vi hamnade på rätt sida av staden, med närheten till alla uthyrningsföretag, Filminstitutet, Sveriges Television och så vidare.”

FSF: ”Även tidigare, historiskt, så har ju det här området vid Gärdet i Stockholm varit viktigt: uthyrningsföretag som Joson AB, Stefan Hencz, osv, har legat här. Men om du kortfattat skulle presentera Mediateknik, vilken sorts företag är ni?”

”Vi är ett litet företag om sex anställda som värnar om våra kunder och som gör vårt yttersta för att tillgodose våra kunders önskemål” förklarar Anders. ”Det innebär kort sagt att leverera allt inom teknik för rörlig bildproduktion.
Mediateknik arbetar bara med försäljning, våra enskilt största kunder är uthyrningsföretagen, och det går inte att arbeta både med försäljning och uthyrning, man måste välja.”

FSF: ”Men om vi går in mer på dig själv, vad har du för bakgrund? Jag misstänker att du hade ett starkt filmintresse innan du ens började arbeta i filmbranschen?”

”Nej det var mer omständigheterna som gjorde att det blev filmbranschen för min del” säger Anders med ett skratt. ”Min pappa kände Stig Swärd på Svensk Film och Ljus Teknik AB (SFL) och frågade Stig om de behövde folk, och då behövdes det någon som tog hand om lagret.

Jag var helt enkelt ung och i stort behov av ett jobb, så i början av 1990-talet, efter avslutad skolgång och militärtjänstgöring, började jag jobba på SFL. Jag började på lagret, packade upp varor och levererade mycket också till Joson AB, Filmhusateljéerna, Filmgården AB osv. På så vis knöt jag personlig kontakt med dem som drev de här företagen, och flera av dem har jag fortfarande kontakt med. Samtidigt fick jag ett allt större förtroende på SFL att hantera affärer -och de här affärerna blev allt större och mer komplexa- och till slut blev jag erbjuden att köpa in mig som delägare i SFL!
För att kunna gå in som delägare behövde jag låna en mycket stor summa pengar” tillägger Anders, ”och kontaktpersonen på banken sa till mig att ‘det här den bästa affär du kan göra i hela ditt liv’. Det faktum att det handlade om så oerhört mycket pengar fick mig att verkligen tänka mig för ordentligt. Så tvärtom vad man rekommenderade mig, så valde jag till slut istället att säga upp mig från SFL och satsa 100 000 kronor ur egen ficka för att starta mitt eget aktiebolag.”

”Jag tänkte att det är ju fortfarande samma person, med samma vilja att ge dem service och support, som kunderna har att göra med om de väljer att ringa mitt företag” minns Anders med ett leende, ”och det var den övertygelsen jag körde på.”

FSF: ”SFL i sin tur stod ju till slut på öronen i början av 2000-talet vill jag minnas?”

”Mer än en gång dessutom” konstaterar Anders. ”2004 – 2005 stod de på öronen för första gången, och då kom stativtillverkaren Sachtler till mig och frågade om jag ville distribuera deras produkter i Sverige, vilket gav mig en fantastisk möjlighet!
SFL var skyldiga Sachtler 50 000 € och föreslog Sachtler en amorteringsplan för hur de skulle betala tillbaka pengarna, men Sachtler såg ingen hållbarhet i det utan kom till mig istället.

Första januari 2001 drog jag för första gången igång min verksamhet, och jag började med att sälja förbrukningsvaror som belysningsfilter och ljuskällor. Snart så fick jag min första agentur, det var K 5600 Lighting från Frankrike, som tillverkar HMI-belysning, och jag hade sådan tur att det precis vid den här tiden var ett stort evenemang på Filmhuset i Stockholm, NFTU-dagarna, och Mark från K 5600 Lighting reste hit från Frankrike och hjälpte mig ställa ut där. Så vi stod i vår monter och demonstrerade HMI-belysning och Jokerbugs för besökarna.

Det var mycket fokus på ljus när jag startade Mediateknik: K 5600, ROSCO belysningsfilter och ljuskällor från Osram. Dedolight och Filmgear filmbelysning var tidigt inne i portföljen också och snart så fylldes det på med kamerabatterier från IDX, väskor från CamRade och jag började röra mig mer mot tillbehör kring kameran, som t ex motljusskydd från Chrosziel, och till slut runt 2008 började jag sälja kameror också. Panasonic och Sony sålde själva sina egna kameror men jag upptäckte att det fanns ett marknadssegment bland frilansande fotografer som jag kunde vända mig till och som Panasonic och Sony inte riktade sig mot.”

FSF: ”Hur stor kontakt hade du med filmfotografer när du började?”

”Ingen alls skulle jag säga” medger Anders.
”Jag hade stor kontakt med elektrikerna istället, Lennart Lööf och Håkan Hall på Sveriges Television t ex, Hasse och Nisse Vallin, Jonas Elmqvist och Thomas Järn. När jag runt 2008 började sälja kameror fick jag naturligtvis mer kontakt med fotografer, men inte filmfotografer utan snarare videofotografer verksamma inom Corporate, beställningsfilm och dokumentärfilm. Kontakten med filmfotografer tog fart när jag fick kontakt med Michael Kaare Petersen, FSF,
jag var tidigt ute och stöttade hans GoKinema-projekt, Mediateknik hade en monter och ställde ut under eventet i Göteborg.

Filmelektriker Stefan Gustafsson som jobbat på mängder av stora spelfilmer började så småningom jobba för mig med försäljning och det gjorde att jag fick kontakt med filmfotografer som Jens Fischer, FSF, och Ulf Brantås, FSF. När Ulf gjorde ’Lilja Forever’ så hjälpte jag honom genom att hyra in 5-6 kit Jokerbugs som de skulle ha till att simulera gatuljus där de filmade i Tallinn.”

FSF: ”Yrkesrollen filmfotografer, hur viktiga är de?”

Anders vill vara ett stöd för Sveriges Filmfotografer. (Trumvirvel..?)

”De är jätteviktiga” framhåller Anders och fortsätter ”det är de som berättar historierna med bilder -det är därför vi är med och sponsrar FSF också, för vi tycker att filmfoto är ett fint hantverk och vi brinner för bilden och bildskapandet. Jag hoppas att Mediatekniks samarbete med FSF kan fördjupas och att vi kan skapa fler event tillsammans.”

FSF: ”Filmfotograferna har ändå en viss relation till er, de kanske t ex kommer hit och köper en produkt direkt av er. Hur vill ni att filmfotograferna skall se Mediateknik som företag och som partner?”

”Jag vill att filmfotograferna skall se oss som en del av Film-Sverige och som en resurs” förklarar Anders och tillägger ”vi försöker hjälpa filmfotograferna genom att ta fram nya spännande produkter som underlättar själva filmskapandet.”

FSF: ”Du berättade ju hur ni tog hem Jokerbugs för att stödja Ulf Brantås, FSF, under inspelningen av filmen ’Lilja Forever’, händer det att ni tar hem produkter som folk efterfrågar men som ni ännu inte har i sortimentet?”

”Det händer hela tiden att vi tar hem nya produkter -många av våra produkter är resultatet av rekommendationer från filmarbetare ute i branschen” berättar Anders och föreslår som exempel LED-lampor från Lightpanels, gimbals från Free-Flight Systems, IDX-batterier och Camrade-väskor. ”Jag har hela tiden en fördjupad dialog med filmarbetare i branschen.”

FSF: ”Har det hänt att ni ställt upp med back-up-utrustning när någon kund hamnat i knipa?”

”Om de har köpt en produkt av oss och den fallerar så de hamnar i ett utsatt läge då ställer vi definitivt upp” intygar han. ”En kille som köpt en Free-Flight gimbal av oss nu under hösten fick mjukvaruproblem, så vi blev tvungna att skicka den tillbaka till USA för reparation och då får han under tiden utan kostnad låna vår demo-rigg så han kan fortsätta jobba.”

FSF: ”Ni vill helt enkelt bygga kundförtroende, det lär ju sprida sig via ’word-of-mouth’ att ni ställde upp på det sättet, kunden skall känna att de kan lita på er utrustning.”

”Vi har som investeringsfilosofi att bara satsa på kvalitetsprodukter, det gör att antalet reklamationer och supportärenden är ganska få. Jag tror det speglar lite hur man är som person” observerar Anders, ”jag tycker om att köra Volvo, det är ett kvalitetsmärke. Det skall inte finnas någon ’down-time’,
kunderna måste kunna lita på den utrustning de köper. Man pratar idag om att saker skall vara ’seamless’ -allting skall gå så enkelt som möjligt och ständigt fungera.”

FSF: ”Ni sponsrade GoKinema och ni har gått in som sponsor till FSF, jag gissar att ni vill ha en fördjupad dialog med svenska filmfotografer?”

”Vi vill absolut ha en fördjupad dialog med FSF och jag tror att vi kommer nå dit ganska snart, i form av events som t ex Panasonic-workshopen vi hade i februari 2017. Det räcker med ett event per år och att samla hela branschen kring det. Vi finns här på Storängsvägen och vi har ett showroom där folk är välkomna att testa och prova produkter ur vårt sortiment, man är välkommen bara på en fika. Det kan också vara så att man sett en viss produkt bara på bild, men vill titta närmare på den för att bilda sig en egen uppfattning.”

FSF: ”Vilka produkter anser du vara de bästa av dem du har i portföljen?”

Sachtlers nya stativ – i 75mm segmentet är konkurrensen så hård att Sachtlers produkter här är förvånansvärt överkomligt prissatta jämfört med de rena filmkamerastativen, alltså 100/150mm-skål.

”Sachtler stativ, Lightpanels LED-armaturer,
Blackmagic Design med alla deras nischer (kameror, signalomvandlare, Da Vinci Resolve). Det är väl de tre produktgrupperna som står ut allra mest.”

FSF: ”Känner du att du har produkter som du tycker borde vara uppskattade men som kunderna inte riktigt upptäckt?”

”Så är det alltid att man någon gång investerar lite för mycket med hjärtat och lite för lite med hjärnan och jag har kanske ibland köpt in produkter som kunderna inte upptäcker.”

FSF:  ”Ibland kan det ju nästan gå konstiga ’mode-trender’ i vilken sorts utrustning som är mest populär för tillfället, det känns inte alltid som att det har med förnuft att göra.”

”Ja det kommer märkliga trender ibland” konstaterar Anders och förklarar att han skakade på huvudet inför DSLR-revolutionen, att sälja handtag och riggar till dessa kändes konstigt och inte som en långsiktig trend. ”DSLR-vågen ratade jag totalt, jag kände att ’det är inte så där man jobbar’, det fanns ingen bra möjlighet att slänga upp kameran på axeln, man var hela tiden tvungen att köpa tillbehör och skruva dit.

Ibland måste jag fråga kunden vilken typ av materiel han eller hon jobbar med, för att kunna rekommendera rätt kamera. Det är likadant med lampor, ingen ljusarmatur är heller svaret på varje ljussättningssituation.”

FSF: ”Förutom GoKinema, finns det fler exempel på events du varit med om att arrangera?”

”Vi gjorde ett event på Filmhuset i december 2016,
vi hyrde Studio 4 på Filmhuset och byggde upp tre scenografier, bland annat ett vardagsrum, ställde upp en kamera vid varje ’set’ och idén var att besökarna skulle komma dit och testa olika armaturer och träffa armaturtillverkarna. Så Lightpanels flög in folk från USA, DP Choice som gör softboxar hade folk där och Panasonic ställde upp med kameror. Och det drog folk, men trots hyggligt stor publik så var det inte riktigt den sortens publik jag hade hoppats på, de etablerade filmfotograferna lyste med sin frånvaro dessvärre.”

Det faktum att det står LitePanels-kartonger staplade längs väggarna bakom oss tyder på att lagret har börjat flytta in i fikarummet och det är ju självklart ett angenämt problem för en entreprenör att affärerna går så pass bra att man växer ur lokalerna. Så här långt har samtalet handlat mycket om förfluten tid, det här känns som en bra övergång till att fråga Anders om framtidsplanerna med företaget.

”FSF:  Det känns som att ni håller på att växa ur just de här lokalerna… Var är Mediateknik om fem år, hur ser företaget ut då?”

”Ja vi håller på att växa ur dem, vi kanske sitter kvar i det här huset om fem år, men i så fall i en annan lokal. Vi är förmodligen några fler i personalen, vi satsar redan nu mycket på Internethandeln och även på en internationell expansion. Jag resonerar som så att om folk kan köpa saker från England och skicka dem hit så kan vi sälja grejer till England via webben. Det handlar bara om pris och tillgång på produkterna. Så vi jobbar på att få en struktur på vår e-handel så att vi kan bredda oss internationellt. Men vi kommer definitivt sitta kvar här vid Gärdet i Stockholm.”

FSF: ”Det här att ni vill expandera internationellt, är det ett val eller känner du att man måste ha en viss volym för att klara sig idag?”

”Man måste få upp försäljningsvolymerna för att kunna tjäna pengar idag” fastslår Anders, ”marginalerna är så pass pressade. Den svenska film- och TV-branschen är begränsad storleksmässigt jämfört med hur det ser ut i England, Frankrike eller Spanien till exempel. Vi säljer redan idag över hela Europa och vi reser runt på de olika internationella mässorna och stämmer möten med våra kunder där.”

FSF: ”Det kanske kunde vara en idé att själva ställa ut på de här internationella mässorna?”

”Det kan det absolut vara och den idén finns i mitt huvud, det är på gång” medger Anders. ”Vi måste som sagt växa som företag, men jag känner att det måste göras med kvalitet. Om man skulle vara belånad och hela tiden ha en press på sig från en bank, då blir varorna genast mycket dyrare och då krymper vinstmarginalen på produkterna man säljer.”

Man märker att litet av den filosofi som Anders har angående utrustningen –att bara sälja kvalitetsprodukter- har han även i affärsverksamheten; han vill inte ha för tighta marginaler.

”Jag sover gott om natten” avslutar han uppriktigt, ”och det är det inte alla som gör.”

 

 

Lars Pettersson