Papas Kappsäck ”snyggaste programmet på SVT”

image
Det är många som sett programmen Pappas kappsäck med ”Papa Dee” i SVT2 och sagt till undertecknad, efter att ha sett mitt namn i eftertexterna, att det är det bästa och snyggaste programmet i SVT just nu. Programserien har fått lysande recensioner i pressen och flera journalister tycker att dessa program är exempel på när public service television är som bäst.

Papas Kappsäck är ett program om människor som inte kan leva utan musik och för oss som inte kan vara utan. Med Daniel “Papa Dee” Wahlgren som kunnig, karismatisk och nyfiken ciceron, eldsjäl och givetvis musiker, reser vi ut i världen och upplever magiska möten med människor och deras musik.

Sista och sjätte programmet sänds idag torsdagen den 6 mars kl.20.00 på SVT2, med repriser i SVT2 9/3, SVT2 10/3 och SVT24 11/3.
Papas Kappsäck kan också ses i SVT Play

Papas Kappsäck är producerad av Good World Film-& Postproduktion av producenten Anders Granqvist för SVT i Malmö.

Många har frågat undertecknad efter att ha sett mitt namn i eftertexterna hur de har åstadkommit den sköna ”looken” och ljussättningen i bilderna, vilken kamera man använt, etc.

Jag skall först säga att jag är inte varit fotograf, utan fungerat som teknisk och kreativ konsult vid bl.a. val av utrustning, ljus, kamerainställningar, m.m.

image
Producenten Anders Granqvist och fotografen Hampus Linder ville ha en lätt och smidig HD-videoutrustning då inspelningsplatserna var fördelade på stora delar av världen. Vi började med att diskutera HD-format och valde bort de HD-format som spelar in på minneskort då detta krävde att teamet skulle behöva ”tanka” över korten till hårddisk i dator. Detta upplevdes som besvärligt och osäkert om man t.ex. befinner sig i Mali i Afrika. Ett bandbaserat HD-videoformat är mer lätthanterligt och säkrare. Dessutom behövs inget arbete efter en lång inspelningsdag.

Eftersom kravet var två små kameror och budgeten begränsad frågade vi oss om det skulle fungera med en liten HDV-kamera. Jag och postproducenten Johan Eklund var inte glada för HDV-formatet med tanke på den hårda komprimeringen och inspelning med ”long group of pictures”. Då det var bestämt att ljudet skulle spelas in separat med en Aaton Cantar, behövde vi inte ta hänsyn till att HDV-formatet har ett MPEG-komprimerat ljud, vilket aldrig skulle fungerat bra att spela in musik på.

Låt oss testa en HDV-kamera och se vad vi kan åstadkomma vid inspelning och i postproduktionen med färgsättning, m.m. Valet föll på en av de billigaste HDV-kamerorna från Canon, XH A1, som endast kostar under 30.000:- Jag hade sett prover tagna med Canons XL H1 och blivit imponerad av Canons färgbehandling.

Först provade vi de olika gammakurvor som finns i kamerans program och kom fram till att ”filmgamma” var tilltalande, men till priset av att man då förlorar ett bländarsteg i ljuskänslighet. Kameran har i sig låg ljuskänslighet. Andra nackdelar är en liten LCD-sökare. Däremot är kamerans reglage bra och ergonomiskt placerade med en stor bländarring.

Efter att Johan Eklund provat att ljussätta våra tester i sin ”Flame” och fått ett resultat som vi alla var nöjda med bestämde vi att det skulle vara möjligt att använda denna lågbudgetutrustning. Två kameror köptes in med diverse tillbehör och stativ.

Alla interiörer och intervjuscener är ljussatta. Ljusutrustningen bestod av en liten spot från Dedo Light och två softboxar också från Dedo samt en Tota Light med paraply från Lowell.

Inför sista inspelningsresan till Barcelona blev hela kamerautrustningen stulen och teamet fick under en dag låna ihop en ny kamerautrustning och det blev två Sony HDV Z1.

image
Då dom inte hann att testa dessa kamerors olika gammainställningar användes fabriksinställningen och resultatet har inte blivit lika bra som med Canon-kamerorna. Inte heller kunde Johan Eklund ljussätta bilderna från Sony-kamerorna lika bra. Det fanns helt enkelt inte färgrymd nog. Därför ser inte det sista avsnittet från Barcelona inte lika bra ut som de tidigare fem. “Vi upplevde det som en stor skillnad,” berättar fotografen Hampus Linder.

Programledare: Daniel “Papa Dee” Wahlgren
Exekutiv producent: Marianna Widmalm
Producent: Anders Granqvist
Produktionskoordinator: Helene Granqvist
Redaktör: Kåre Persson
Foto: Hampus Linder, Kåre Persson
Ljuddesign: Martin Hennel
Klippning: Jens Mårtensson
Postproduktion och ljussättning: Johan Eklund
Stillbildsfoto: Helene Granqvist.