Roy Andersson tävlar om Guldlejonet i Venedig

Roy Anderssons, En duva satt på en gren och funderade på tillvaron
Roy Anderssons nya film En duva satt på en gren och funderade på tillvaron får sin världspremiär på årets upplaga av Venedigs internationella filmfestival, där den tävlar i den prestigefyllda huvudsektionen Venezia 71. Det är första gången på 25 år som en svensk film deltar i huvudtävlan på denna tunga festival, världens äldsta internationella filmfestival.

Nu står det klart att den även ingår i programmet vid Torontos internationella filmfestival, som enligt branschtidningen Variety rankas som den mest inflytelserika filmfestivalen efter Cannes. Filmen ingår i Masters-sektionen, där de nyaste filmerna från världens mest inflytelserika arthouse-regissörer visas.

Carl-Johan Westregårds kortfilm Cams är med i tävlan i Venedig-sektionen Orizzonte Short Film Competition.

Bild: Ur “En duva satt på en gren och funderade på tillvaron.” Foto: Roy Andersson Filmproduktion

– Det är en ära att få delta med min film vid filmfestivalen i Venedig med tanke på att Italien i filmhistorien stått för många nyskapande och oförglömliga mästerverk av regissörer som Vittorio De Sica, Michelangelo Antonioni, Federico Fellini, Pier Paolo Pasolini för att nämna bara några. Vittorio De Sicas Cykeltjuven är enligt min mening fortfarande oöverträffad, säger Roy Andersson.

En duva satt på en gren och funderade på tillvaron handlar om två kantstötta män på säljturné med skämtartiklar. Genom dem skildras en hisnande tillvaro, i nutid, dåtid och framtid, i verkligheten och i fantasins värld, samtidigt som en mängd människoöden passerar revy. Filmen är producerad av Pernilla Sandström för Roy Andersson Filmproduktion i samproduktion med franska Société Parisienne de Production, norska 4½ och tyska Essential Film Production. Filmen har fått stöd av Svenska Filminstitutet, konsulent Suzanne Glansborg. De internationella rättigheterna säljs av Coproduction Office.

Roy Andersson är en av svensk films mest betydelsefulla regissörer genom tiderna. Hans första långfilm En kärlekshistoria (1970) satte en ny standard för psykologisk realism, subtil tragikomik och starkt bildberättande – något som varit ett kännetecken för Andersson sedan dess, inte minst i den hyllade comebackfilmen Sånger från andra våningen (2000). Den hett efterlängtade En duva satt på en gren och funderade på tillvaron är perfektionisten Anderssons första långfilm på sju år.

Venedigs internationella filmfestival räknas som en av de allra tyngsta filmfestivalerna i världen. Så sent som i fjol tävlade en svensk film (Lukas Moodyssons i är bäst!) på festivalen i sektionen Orizzonti, men att en svensk film visas i huvudtävlan och kan belönas med Guldlejonet är oerhört ovanligt. Det har inte skett sedan 1989, då Vilgot Sjömans Fallgropen tävlade i huvudsektionen (utan att vinna).

Läs mer om tidigare svenskt deltagande i Venedig på Svenska Filminstitutets hemsida