Save The Date: Terrassen 23e Maj!

Den rubriken borde sätta myror i huvudet på läsarna. Vi tar det från början.

Det flesta som kört söderut på centralbron i Stockholm har säkert beundrat den vidunderliga utsikten över Söder Mälarstrand, inte minst det palatsliknande Münchenbryggeriet, som brer ut sig mer än 450 meter längs stranden. Kanske har man då också funderat vilka verksamheter som kan tänkas husera i den här byggnaden? Den som varit länge i filmbranschen minns kanske Svensk Filmindustris magnifika kontorslokaler i Münchenbryggeriet i mitten av åttiotalet, något decennium senare flyttade Bernt Frithiof sin filmljudverksamhet från Råsundavägen i Solna till nyinredda lokaler i Münchenbryggeriet och här var man verksam i nästan 20 år under namnet Cinepost AB.

 

 

Det var då, men hur ser det ut i dag, kan man undra. Jo, Münchenbryggeriet är hemvist för ett stort spektrum av verksamheter, från skolor till spelutvecklingsföretag. Och i de lokaler där Bernt Frithiof och hans kollegor tidigare ljudlade och mixade reklam- och spelfilmer hittar man i dag företagen Ljudbang AB och Terrassen Post Production AB, eller helt enkelt kort och gott: Terrassen. Den exakta gatuadressen är Söder Mälarstrand 77, men man kan nå den här lokalen såväl från entrén mot Söder Mälarstrand som från Münchenbryggeriets borggård. Och att killarna och tjejerna på Ljudbang arbetar med filmljud är inte så svårt att gissa, men vad döljer sig bakom namnet Terrassen?

Jo, Terrassen är ett postproduktions-företag med fokus på bild, huvudsakligen färgkorrektion, som drivs av Senior Colourist Sebastian Guest, CSI. Han har haft sin verksamhet här i två och ett halvt år nu, från att tidigare ha arbetat i en specialinredd biograf på Sankt Eriksterrassen på Kungsholmen -och därav fick företaget ursprungligen sitt namn.

Den stora biografsalongen på Terrassen/Ljudbang.

LjudBang’s stora ljudmix, där Bernt Frithiof i många år arbetade med en 35mm projektor och ett stort Harrison-mixbord -och där Ljudbang gör sina filmljudmixar nu- visade sig av naturliga skäl idealisk för Sebastians färgkorrigerings-verksamhet. Det fanns redan ett optiskt rent planglas mellan projektorrummet och mixstudion, så Sebastian kunde montera in sin nyligen inköpta Christie biografprojektor, och -Voila! En Colour Grading Studio med enorm, nära nio meter bred duk och projektion som uppfyller de officiella DCI-specifikationerna. Här kan man dessutom också t ex kontrollköra en DCP-kopia för att förvissa sig om att en nyligen mastrad film verkligen kommer se ut som den ska på biograferna. Sebastians anläggning utgår från en Dolby DCP-spelare, exakt likadan som man hittar i biografernas maskinrum. En kund kan alltså arbeta med färgkorrigering, ljudmix, screening och slutligiltigt godkännande av sin filmproduktion i en och samma mysiga och hemtrevliga biografsalong, som lever upp till alla ”reference-specfications” man rimligen kan önska sig.

Christieprojektor och nyinstallerad Dolby DCP-spelare garanterar högsta bildkvalitet.

Sebastian framhåller att Ljudbang och Terrassen kompletterar varandra på ett utmärkt bra sätt, för de konkurrerar inte mot varandra inom något område och de båda inriktningarna harmonierar mycket väl som ett fullsorterat postproduktionsföretag. Han nämner som ett exempel att om du sitter i slutmixen och upptäcker att du skulle vilja göra en sista justering av färgkorrigeringen, så är det fullt genomförbart -och dessutom med minimal tidsförlust! Ljudmix och färgkorrigering är dessutom ofta de båda verksamheter som få lågbudgetproduktioner väljer att göra själva in-house, eftersom brister inom de områdena hörs och syns alltför väl och kan dra ned ett i övrigt helgjutet intryck av en film.

Framförallt när det gäller reklamfilmer blir det allt vanligare idag att filmskaparna sitter på olika arbetsplatser med sitt ljud- respektive färgkorrigeringsarbete. Om de sitter och ljudmixar och upptäcker något de skulle vilja ändra i gradingen, så åker de på en försening eftersom de måste flytta på sig rent geografiskt. Och om de bestämmer sig för att kontrollköra sitt material t ex på en biograf, och upptäcker att svärta och färgtoner inte alls se ser ut som de gjorde i gradingen, så utsätts de för en nervös påfrestning som de enkelt hade kunnat slippa om de gjort sitt efterarbete samt kontrollkörning på Terrassen/ Ljudbang i stället. Man skall inte underskatta det psykologiska intrycket av att materialet ser exakt likadant ut vid en kontrollkörning i biografen som det gjorde i grading-sviten.

Gabrielle Wikhede ljudlägger i stora mixen.

Både Ljudbang och Terrassen arbetar dessutom med en ”Boutique”-inställning till verksamheten, man har inte en stor fast anställd administration med receptionister och annat, och det gör att man kan vara flexibel i sin prissättning mot olika typer av kunder och projekt. Det här förhållningssättet, i kombination med det faktum att på en mindre arbetsplats behöver färre ”Live Projects” samsas om utrymmet på en och samma gång, betyder att filmfotografer, regissörer och producenter får ett personligt bemötande och en mer ”hands-on”-betonad upplevelse.

Några ord om vem Sebastian Guest är, kan också vara på sin plats här.

Född i Tyskland men uppvuxen på Irland, arbetade Sebastian som colourist för ett företag i Dublin som hade många stora internationella kunder som BBC och Hallmark, när han plötsligt blev kontaktad av svenska Europa Sound AB. Sebastian hade inte riktigt tänkt sig att lämna Irland, men Europa Sound ville expandera sin verksamhet och sökte en colourist med internationell erfarenhet. Så i slutet av 2012 flyttade Sebastian, hans fru och deras nyfödda barn till Sverige och Sebastian började arbeta för Europa Sound, som vid den här tiden var ett fristående bolag med lokaler på Filmhuset i Stockholm. Tre år senare bestämde sig Sebastian för att starta ett eget företag och börja arbeta som colourist i egen regi -och på den vägen är det.

Sebastians bakgrund inom internationell postproduktion gör att han också har väldigt god inblick i vad som krävs för att få ett så problemlöst arbetsflöde som möjligt under en produktions efterarbete. Det gör att han har enkelt för att arbeta mot stora produktioner, där man kanske rentav har en särskild postproduktions-producent, för han vet hur deras arbetsflöden ser ut och han kan jargongen. Men det här ger honom också en fördel i arbetet med små produktioner, där det kan finnas en viss nervositet och man kanske inte alltid har full koll i vilken tågordning man optimalt bör genomföra de olika processerna.

”Det finns ett brett spektrum av budgetar därute i nuläget”, menar Sebastian, ”och det finns smarta sätt att jämka ihop budgetar och kunders förväntningar på. Jag gör till exempel en hel del reklamjobb åt kunder jag haft en längre tid, och de litar så pass på mig att de här jobben kan göras ‘via fjärrkontroll’, dvs kunderna skickar mig materialet och de behöver aldrig ens sätta sin fot här, utan jag gör jobbet och skickar tillbaka det och får antingen återkoppling och vidare instruktioner -eller ett godkännande direkt. På det sättet hjälper jag dem att hålla nere sina kostnader.

Vi är inte den billigaste lösningen inom postproduktion i Stockholm, men vi är långtifrån den dyraste. En producent som bara har lägsta möjliga kostnad som målsättning när han eller hon letar efter medarbetare till postproduktionen, löper stor risk att bli besviken i slutänden. Om någonting går snett kommer det inte att finnas någon buffert, du kommer sitta panikslagen mitt i natten och kämpa med det där som gick snett -och producenten kommer förmodligen mötas av människor som är stressade och på gränsen till utbrända, för att inte tala om risken att den slutliga produkten blir medioker.
Min gissning skulle vara att den här producenten helst skulle vilja vara omgiven av utvilade, glada och kreativa medarbetare”, avrundar Sebastian, ”och det går inte ihop med lägsta möjliga löner.”

Men hur var nu det här med den 23e maj? Jo, Sebastian har alltsedan flytten från Kungsholmen haft en känsla av att stora delar av den potentiella kundkretsen -filmfotografer inte minst- inte riktigt har koll på var Terrassens nya lokaler ligger, och vilka unika möjligheter inom färgkorrigering och kontrollkörning av material -samt naturligtvis också ljudläggningsarbete- som Terrassen och Ljudbang kan erbjuda sina kunder.

Därför har han bestämt sig för att -tillsammans med Mediatekniks Anders Johansson som också kommer att finnas på plats för att demonstrera sina senaste produkter- bjuda in FSFs medlemmar till ett litet välkomst-party i Terrassen och Ljudbangs lokaler torsdagen den 23e maj.

Förtäring i form av Öl, vin och tilltugg serveras naturligtvis också, och inbjudan sker dels genom den här artikeln, men också i form av ett separat mejlutskick inom kort, så håll utkik efter det i er inkorg.

Så: Save the Date!
23e Maj: Terrassen AB, Münchenbryggeriet på Söder Mälarstrand 77.

 

 

Lars Petterson