The Irishman

Martin Scorseses senaste film, The Irishman, fotograferad av Rodrigo Prieto, ASC, AMC, har fått lysande recensioner. Skådespelarna spelar sina roller under olika tidsepoker, vilket har gjort att de måste föryngra skådespelarna digitalt, en process som här kommit till användning i större skala. 

 30% av filmen är gjord med 35 mm film, och allt som krävde digital retusch filmades digitalt.

Kameror: Arricam ST och LT för avsnitt tagna på film. RED Helium för sektioner tagna digitalt och med två IR-känsliga Alexa Mini för VFX. Objektiv: Cooke Panchro och Classics samt Zeiss Zeiss High Speed. 

På följande sida finns flera länkar till artiklar och videor.

–Konstnärligt är The Irishman en av Scorseses bästa filmer och bekräftar att han, nyss fyllda 77, är en av världens vitalaste regissörer. Till och med den digitala föryngrings- och förändringstekniken, som kunde spolierat rollprestationerna, lyckas han använda med bravur, utan att det förtar något av skådespelarnas uttrycksregister, skriver Michael Tapper i Sydsvenskan.

Artikel i Variety

Artikel i Thefilmstage, samarbetet mellan Prieto och Scorsese.

Artikel 2 i Variety

Intervju med Rodrigo Prieto

Intervju med Martin Scorsese

Intervju 2 med Martin Scorsese

Video Q&A with cinematographer Rodrigo Prieto and producer Emma Tillinger

Video med Scorsese, Pacino och De Niro tillsammans

Official Trailer

Här en bakomfilm

Videointervju med Rodrigo Prieto från Cooke Optics TV